Rackarunge

Igår vände sig Melker från mage till rygg också för första gången! Från rygg till mage lyckades han med i oktober redan så de pysslar han med hela tiden nu. Han har även börjat röra sig mycket mera nu, lämnade honom i babygymet igår medans jag poade på i köket och när jag kom tillbaka hade han vänt sig och låg halvt utanför, rackarunge!
Så roligt när det händer saker hela tiden!
Har även börjat med gröt nu igen så vi hoppas kunna gå upp till en hel portion snart och sen gå vidare med lite annat! men ingen brådis, vi hinner!








Kommentarer
Postat av: Emelie

Skall skriva ner recepten och skicka till dig! :-)

2011-12-15 @ 03:37:56
URL: http://emelieth.blogg.se/
Postat av: Emelie

Här kommer mina julgodisrecept!! :-D



Mozartkulor!

200 g nougat ( Jag använde Odense)

200 g mandelmassa

150 g mörk blockchoklad



Skär nougaten i förkanter, ca 25 st. Rulla dem till bollar och ställ in i frysen en stund så de stelnar. Dela mandelmassan i lika många delar och tryck ut till platta rundlar, antingen med hjälp av en kavel eller med händerna. Lägg en nougatboll på varje och täck runt om med mandelmassan. rulla till dem så de blir släta bollar. Smält chokladen i micro eller vattenbad. (Jag gjorde båda, men föredrar micron då jag tycker att de gick smidigare)



Doppa kulorna i choklad och lägg på bakplåtspapper att stelna.



För att få lite mönster på bollarna kan du ta resterande choklad och ringla över med hjälp av en gaffel. Jag gjorde 2 satser så jag visste att de skulle gå åt här hemma! ;-)



Mariannekola!



Blir ca 40 st.

3 dl vispgrädde

3 dl strösocker

1 dl sirap

1 msk kakao

1 påse med mariannekarameller



Blanda grädde, socker, sirap, kakao och turkisk pepparkaramellerna i en vid gryta. Låt det koka upp under omrörning. Låt sedan koka ganska kraftigt utan lock och tills termometern visar ca 120 grader eller tills smeten klarar ”kulprovet”. Det tar ca 15 minuter i en vid gryta. Rör om.



Häll smeten i en bakpappersklädd form, ca 20 x 20 cm. Ställ kolan kallt att stelna.



Skär eller klipp kolan i bitar när den stelnat.



Bountybollar!

Blir ca 50 st (jag gjorde ganska småa)

Fyllning:

50 g smör

1/2 dl sirap

1/2 dl florsocker

2 dl vispgrädde

1 krm salt

1 påse kokosflingor (200 g)



Garnering:

200 g ljus blockchoklad



Blanda allt utom kokos i en kastrull och koka i 5-8 minuter, tills smeten börjar bli lite seg. Tillsätt kokosen. Låt smeten svalna något och rulla sedan små bollar och lägg på en skärbräda. Ställ i frysen ca 30 min.

Smält chokladen i micro eller vattenbad & doppa sedan ner bollarna med hjälp av en gaffel. Ställ bollarna kallt för att stelna.



MAGISKT GODA!



2011-12-15 @ 22:04:37
URL: http://emelieth.blogg.se/
Postat av: Emelie

Här kommer mina julgodisrecept!! :-D



Mozartkulor!

200 g nougat ( Jag använde Odense)

200 g mandelmassa

150 g mörk blockchoklad



Skär nougaten i förkanter, ca 25 st. Rulla dem till bollar och ställ in i frysen en stund så de stelnar. Dela mandelmassan i lika många delar och tryck ut till platta rundlar, antingen med hjälp av en kavel eller med händerna. Lägg en nougatboll på varje och täck runt om med mandelmassan. rulla till dem så de blir släta bollar. Smält chokladen i micro eller vattenbad. (Jag gjorde båda, men föredrar micron då jag tycker att de gick smidigare)



Doppa kulorna i choklad och lägg på bakplåtspapper att stelna.



För att få lite mönster på bollarna kan du ta resterande choklad och ringla över med hjälp av en gaffel. Jag gjorde 2 satser så jag visste att de skulle gå åt här hemma! ;-)

2011-12-15 @ 22:06:07
URL: http://emelieth.blogg.se/
Postat av: Emelie

Mariannekola!



Blir ca 40 st.

3 dl vispgrädde

3 dl strösocker

1 dl sirap

1 msk kakao

1 påse med mariannekarameller

Blanda grädde, socker, sirap, kakao och krossade marannekaramellerna i en vid gryta. Låt det koka upp under omrörning. Låt sedan koka ganska kraftigt utan lock och tills termometern visar ca 120 grader eller tills smeten klarar “kulprovet”. Det tar ca 15 minuter i en vid gryta. Rör om då och då.

Rör ner smöret och häll smeten i en bakpappersklädd form, ca 20 x 20 cm. Skär eller klipp kolan i bitar.

2011-12-15 @ 22:08:40
URL: http://emelieth.blogg.se/
Postat av: Emelie

Bountybollar.

Blir ca 50 st (jag gjorde ganska småa)

Fyllning:

50 g smör

1/2 dl sirap

1/2 dl florsocker

2 dl vispgrädde

1 krm salt

1 påse kokosflingor (200 g)

Garnering:

200 g ljus blockchoklad

Blanda allt utom kokos i en kastrull och koka i 5-8 minuter, tills smeten börjar bli lite seg. Tillsätt kokosen. Låt smeten svalna något och rulla sedan små bollar och lägg på en skärbräda. Ställ i frysen ca 30 min.

Smält chokladen i micro eller vattenbad & doppa sedan ner bollarna med hjälp av en gaffel. Ställ bollarna kallt för att stelna.

MAGISKT GODA!

2011-12-15 @ 22:10:47
URL: http://emelieth.blogg.se/
Postat av: Emelie

Vilket kaos det blev här i kommentarsfältet ser jag.. ;-) Säg till om du vill ha recepten i ett dokument så skickar jag över de på din mail! :-)

2011-12-15 @ 22:11:45
URL: http://emelieth.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback